Tuesday, June 10, 2008

SINGGAH SEBENTAR

Cerita ini sumbangan Puan Aminah Ismail

BERINGAT SEBELUM KENA

Cerita ni pun saya dengar dari siaran radio Kelantan juga.Diceritakan ada seorang pemuda yang suka sangat mengembara.(ni mesti cerita orang dulu-dulu)Banyak sudah negeri yang telah dilawati oleh pemuda itu. Suatu hari ketika dalam pengembaraannya, si pemuda telah sampai ke sebuah negeri yang tidaklah pulak diketahui nama negeri tersebut tetapi yang peliknya negeri ini tidak mempunyai raja. Agak musykil di hati pemuda itu macamana sebuah negeri tidak mempunyai raja.

Dipendekkan cerita, pemuda tersebut telah bertemu dengan salah seorang pembesar negeri tidak beraja itu lalu kemusykilannya itu di ajukan kepada pembesar tadi. Kata pembesar itu sesiapa sahaja boleh menjadi raja di negeri ini tetapi dengan syarat sanggup mematuhi peraturan yang telah diamalkan sejak turun temurun dulu iaitu: pertama: tempoh menjadi raja hanyalah selama 5 tahun sahaja. kedua : selepas tempoh 5 tahun itu, bekas raja akan di humban ke satu daerah yang kering-kontang, tandus dan tidak berpenghuni.

Kalau bernasib baik hidup, kalau tidak jawabnya mautlah yang menanti. Raja-raja yang terdahulu pun semuanya menemui ajal di tempat buangan tersebut.Sesiapa sahaja yang berani menerima tawaran itu, bolehlah memohon untuk menjadi raja. Setelah berfikir agak panjang, pemuda itu pun menawarkan dirinya untuk menjadi raja di negeri tersebut.

Masa terus berlalu . . . . hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun. . . . . raja meneruskan pemerintahannya dengan penuh tanggungjawab dan keadilan.Tibalah masa tempoh berakhirnya pemerintahan raja tadi. . . . .seperti yang disyaratkan, raja tersebut akan dibuang ke daerah yang telah ditetapkan sejak dahulu kala lagi. Maka raja pun dibawalah ke tempat buangan tersebutAlangkah terperanjatnya pembesar-pembesar negeri tersebut apabila mendapati tempat yang dahulunya tandus dan kering kontang, telah pun pesat membangun.

Tanah yang dahulunya gersang, telah di penuhi dengan kebun sayur-sayuran dan buah-buahan. Sudah ada di situ kawasan penempatan, ada tempat beriadhah, tasek buatan dan berbagai-bagai lagi kemudahan.yang selama ini langsung tidak di ketahui oleh pembesar-pembesar istana.Tertanya-tanyalah mereka, siapakah gerangannya yang telah berjaya membangunkan daerah gersang ini???

Daerah yang dahulunya menjadi tempat buangan telah bertukar wajah menjadi tempat yang indah dan selesa untuk didiami. Rupa-rupanya tahulah mereka bahawa selama 5 tahun pemuda itu menjadi raja negeri tersebut, dia telah menggunakan segala peluang yang ada padanya untuk membangunkan daerah tersebut sehingga bertukar menjadi seperti apa yang mereka saksikan kerana pemuda itu tahu di situlah nanti dia akan ditempatkan sebagai balasan kerana telah menjadi raja negeri tersebut.FIKIR-FIKIRLAH SENDIRI APA YANG TERSIRAT DALAM CERITA INI.

No comments: